Originalna kolonjska voda - Eau de Cologne No.4711

/
30 Comments
Kölnisch Wasser 4711

Nisam već dugo opisivala neke mirisne note pa ću vam zato u ovom postu opisati jednu zaista posebnu. Reč je o kolonjskoj vodi, ali ne bilo kojoj - ovo je kolonjska voda po kojoj zovemo sve ostale, THE Kolonjska voda :)
Zanimljivo je kako se u jezicima usvoje neke reči. Godinama smo svi govorili digitron, iako je to samo naziv hrvatske firme koja je proizvodila kalkulatore/džepne računare, godinama je labelo bila reč koja se koristi u značenju balzama za usne čak i kad se ne misli na Labello brenda Nivea itd. Kolonjska voda je, tako, fraza koja kod nas označava parfemski proizvod koji je blaži od parfema i toaletne vode, a jači od dezodoransa i po pravilu se vezuje za starije, tradicionalne note, prošlo vreme i generaciju koja danas ima preko 45 godina.
Prva, originalna kolonjska voda ili Eau de Cologne bila je mešavina esencijalnih ulja u etanolskom rastvoru koju je davne 1709. kreirao Giovanni Maria Farina. U to vreme ovaj naziv je jednostavno označavao da se ona proizvodi u gradu Kelnu. Ova koja je kod nas postala sinonim za kolonjsku vodu nastala je 1792. i to je jedan od najstarijih mirisa na svetu koji se još uvek proizvodi! Zvaničan naziv je No. 4711, a dobila ga je po svojoj adresi - Glockengasse no. 4711. Zbog svog istorijata jedina je koja ima zaštićenu oznaku geografskog porekla i jedina koja ima pravo da nosi naziv Originalna kolonjska voda

Kölnisch Wasser 4711

Ako ste od onih čije su majke i bake svojevremeno redovno putovale u Trst u shopping male su šanse da se nikad niste sreli sa ovom kolonjskom vodom. Čak i ako vam flašica ne deluje poznato (inače je njen izgled skoro nepromenjen već više od dva veka) da osetite miris mogao bi vas trenutno vratiti u neka ranija vremena. Moja majka je godinama spominjala famoznu Kölnisch Wasser i uzdisala kako je šteta što ne može više da se kupi. Nisam baš dobro shvatala ovu nostalgiju i doživela sam tu kolonjsku vodu kao nešto prevaziđeno, šta se više ne proizvodi i ne može se nabaviti i možete misliti mog iznenađenja kada sam je videla u hrvatskom Mulleru! Iako nisam videla flašicu još od ranog detinjstva odmah sam je prepoznala, bio je to pravi bljesak prepoznavanja, a miris je odradio ostatak tako da je flašica u roku od dva minuta već bila u korpi. Inače sa ovim mirisom postoje i dezodorans, losion za posle brijanja, sapun i gel za tuširanje, a sama kolonjska voda nudi se u baš dosta mililitraža - 25, 50, 75, 100, 150, 200, 300 i 800ml! Moja je ova od 75ml i, ako se ne varam, koštala je 120 kuna što dođe oko 1800 dinara.
Teoretski je ovo uniseks miris i zaista, nema u njemu ništa šta bi ga činilo dominantno ženstvenim, ali ipak ga ne doživljavam kao miris za muškarce. Čine ga bergamot, limun, neroli ulje (esencijalno ulje dobijeno od cvetova gorke pomorandže), bosiljak, breskva, lavanda i ruzmarin, zatim jasmin, ljiljan, dinja i ciklama u srcu mirisa i sandalovina, hrastova mahovina, pačuli kedar i mošus u donjim notama.


Kölnisch Wasser 4711

Miris je jedinstven i neponovljiv i nije ni čudo što je opstao tolike vekove. Da mi je muka ili slabo ovo je miris koji bih poželela da mi neko podnese pod nos. Nikako ga ne bih svrstala u citrusne, suviše je on originalan da bi mu se prilepila klasifikacija koja se vezuje za ugodne, ali i pomalo dosadne mirise, a opet, maksimalno je osvežavajući i mislim da je ovo jedini miris sa kojim sam se srela kome polazi za rukom da bude istovremeno jako oštar i jako ugodan u svim prilikama i uslovima. Ako moram da izdvojim jedan sastojak koji jasno razabirem to je definitivno ruzmarin. Lepo mogu da kažem da izaziva zavisnost - ako ga jednom pomirišem nema šanse da se zaustavim na tome, otvoriću flašicu još mnogo puta. Flašica je, inače, pomalo nezgodna za upotrebu današnjoj ženi navikloj na flašice sa raspršivačem. Ovo je staklena flašica sa uskim otvorom kroz koji se kolonjska voda sipa direktno na kožu. Obično ne izađe znatno veća količina nego što želim, ali je ipak pomalo nezgodno, no tradicija je tradicija :) 
Trajnost mu nije impresivna, imajte u vidu da je ovo kolonjska voda, a ne parfem, ali ostavlja utisak parfema i zbog toga bih ga uvek rado stavila. Navikla sam se na parfeme poslednjih godina i više uopšte ne stavljam dezodoranse u cilju mirisanja, koristim ih jedino za ispod pazuha, a postoje prigode kada mi je ipak pomalo preterano da stavim parfem, bilo zbog neobaveznosti prilike bilo zbog kratkog boravka i kolonjska voda dođe idealno srednje rešenje. Po ceni je znatno isplativija od parfema, a ima taj očaravajući momenat koji nijedan dezodorans ovog sveta nema.
Miris je takav da verujem da bi retko kome bio potpuno odbojan, udarna svežina je jedna od fraza kojom bih ga opisala, a to je većini prijatno, makar na prvu loptu. Ipak, nije ovo miris za svakoga, realno je da bi ga jedan broj devojaka i mlađih žena doživeo kao previše starinski. Istina je i da nijedan miris nije za svakoga, a ovaj je za žene koje umeju da starinsko učine vanvremenskim jer postoje neke elegantne note koje su večne, a ove, svakako, spadaju među takve. Kompanija Maurer & Wirtz bila je svesna toga pa je kreirala i novu, moderniju verziju svoje kolonjske vode koja se više uklapa u ukus današnjih žena, ali o njoj ću pisati u nekom od narednih postova :)

Kölnisch Wasser 4711

Da li ste probali čuvenu Kölnisch Wasser? Imate li želju? Koji parfem/miris vas asocira na mirise koji su majke i bake nosile u vašem detinjstvu?




You may also like

30 коментара :

  1. Cim sam procitala tekst otrcala sam u ostavu po ovu kolonjsku vodu. Vise se i ne secam kako je kod mene zavrsio set koji, pored kolonjske obuhvata i gel za tusiranje, ali sam ga gurnula u neki cosak u ostavi bez da sam i pomirisala. Sve do sad...i odusevila se kako je lep i svez. Dragi ga je odmah smestio na svoju policu u kupatilu :-) Mene malo podseca na jedan od Guerlain parfema iz Aqua allegoria linije (ne mogu tacno da se setim koji). U svakom slucaju hvala sto si nam "otvorila oci" kad je ova kolonjska voda u pitanju. Odlican tekst :-)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao, baš divno što je i ti imaš :) Skroz je originalan miris, posebno prija po vrućinama, instant osveženje. Nema na čemu, hvala tebi :)

      Избриши
  2. Kako mi je drago što si napisala ovaj tekst :).
    Moj deda je koristio ovu vodu kao losion posle brijanja (ili je možda to bio losion posle brijanja, nisam sigurna), a onda je tradiciju nasledio tata. Ovo je jedan od prvih mirisa koje pamtim iz detinjstva, uz mamin Chanel. Svaki put bi me zapljusnu, pošto bih ušla za tatom u kupatilo (iz nekog razloga, bilo mi je jako zanimljivo da posmatram ceo proces brijanja, pa sam retko propuštala "epizodu"). Verovatno su mi zato mnoge modernije after shave vodice, odbojne i pomalo čudne.

    Miris je divan, iako traje vekovima. I eto, zaista ga dugo nisam videla nigde u prodaji.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Deda! A baš slatka priča :) A koji je Chanel mama koristila? Neverovatno koliko je onda različit doživljaj ovog mirisa, meni on tako nekako nije za muškarce iako, kao što rekoh i u postu, nije da imam dobro objašnjenje zašto je to tako. I meni je ovo jedan od prvih miris iz detinjstva, a nisam toga bila ni svesna dok ga nisam pomirisala kao odrasla osoba, to je bio taaakav šok :)

      Избриши
    2. Ah, i moja ga je koristila tih godina :)

      Избриши
  3. Moj otac je godinama koristio ovaj losion poslije brijanja. I nedavno sam srela ovaj proizvod u Mulleru, ali nekako nisam imala srca ponovno ga osjetiti.. puno dragih uspomena iz djetinjstva, puno trenutaka, a dovoljna je jedna mala, naizgled obična stvarčica da nas podsjeti na ljude koje volimo, a kojih više nema. Voljela bi imati jednu bočicu ove vodice, dijelom iz sentimentalnih razloga, ali i zbog zanimljivih činjenica koje sam pročitala u ovom postu. (y) :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A joj, žao mi je ljudi koje više nema :( Razumem da onda ne bi želela da se prisećaš, verovatno će i meni jednog dana biti tako sa određenim mirisima koje vezujem za moje drage ljude. Probaj onda novu verziju, dovoljno je različita da ne izaziva bolne uspomene, a opet dovoljno slična da se svidi :)

      Избриши
  4. Ako je to ta kolonjska voda koje se secam kao mala, samo je bila u ogromnoj flasi (bice da je to ova od 800ml), onda je to jedan od najdrazih mirisa mog detinjstva. Bas si me vratila u to doba i skroz sam se raznezila :) Slike su divne a tekst posebno dobar :)
    Uzivancija pred spavanje :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti :) Baaaaš mi je drago što i ti znaš koji je ovo miris i što delimo (mirisne) uspomene!

      Избриши
  5. Nisam mogla izdržati do sutra već sam sad pročitala. Daću si oduška i reći da nisam znala za ovu kolonjsku vodu :D Čula? Možda i jesam, deluje mi poznato, ali priča/sećanje na nju je veoma bledo, i mislim da nikad nisam ni znala ništa detaljnije o njoj. Sad si mi je opisom i prelepim slikama baš približila i zainteresovala da poželim da je pomirišem. Divna ideja za post, i kvalitetan tekst :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno jesi negde čula, ali ako je nisi mirisala u mladim danima spominjanje ne znači naročito. Pomirisaćeš je jednom obavezno, poneću je :) Hvala :)

      Избриши
  6. Imam je u regalu, ko zna koliko godina imaaaa. Imam i sapun sa tom istom nalepnicom...verovatno je neki set bio. Znam uglavnom da mama cuva kao ukras hehe

    ОдговориИзбриши
  7. Iako mislim da nisam pre pomirisala ovu kolonjsku vodu, prilicno sam sigurna da znam kako mirise. :D Od svih parfema koje je moja mama koristila, za njenu pojavu najvise vezem Ferre by Gianfranco Ferre, koji se nazalost vise ne proizvodi. :/

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Neobična je, retko kada miris koji nije upadljivo citrusni bude ovoliko svež :) A ne znam kako miriše taj Ferre, avaj :( Mrzim kad neki parfem prestane da se proizvodi, nekako mi se čini da ih često prelako puštaju.

      Избриши
  8. Kao mala, sjećam se samo Ralona i Pino Silvestre :D I to su definitivno mirisi mog djetinjstva plus naravno plava Nivea. Inače, ovu sam vodicu viđala po drogerijama ali nisam znala za ovu priču :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eh, Pino Silvestre je klasika :D :D Pomiriši je nekad, a možeš i neku od novijih verzija, sve su prijatne :)

      Избриши
  9. Pa ne mogu da verujem!!! U posledje vreme sam bas citala o njoj dosta i nasla sam da uzmem od nekog momka 100/400ml za oko 5evra i mnogo se radujem, treba da se nadjemo ovih dana da preuzmem =)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao, pa baš mi je mnogo drago! :D Kakva koincidencija! Uživaj u svojoj kolonjskoj i javi kako ti se sviđa :)

      Избриши
  10. Mene ova kolonjska voda također vraća u djetinjstvo. Moja mama nije bila luda za njom, ali mama moje najbolje prijateljice iz ranog, ranog djetinjastva, koja je ujedno i najbolja prijateljica moje mame, nije mogla biti bez nje. Sjećam se da smo joj je nosile iz Beča, Kölna, Trsta... Uglavnom, na neki je način obilježila svaki naš izlet i putovanje. Nevjerojatno, koliko ta mala bočica nosi uspomena sa sobom...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, baš tako, gomila uspomena u bočici :) Zanimljivo je koliko ljudi prepoznaje ovu kolonjsku vodu i ima neku priču vezanu za nju.

      Избриши
  11. Jako kvalitetan članak i miris je riječima odlično dočaran! Ovog proizvoda se najčešće sjetim u gradskom prijevozu kad ga osjetim na starijim ljudima :') mene podsjeća na devedesete, shopping u inozemstvu i zimu. A bočicu bih nabavila da ju držim kao ukras jer mi baš super vintage djeluje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti :) Ovde ga skoro niko nema, nije mi se desilo da ga osetim u prevozu ili negde drugde, više su ljudi sačuvali flašice za uspomenu :)

      Избриши
  12. Ne secam se ove kolonjske vode (mozda zato sto sam "premlada") ali ti si to tako opisala da mogu slobodno reci da je to jedan pravi, sofisticirani artiuam sa puno toplih i prijatnih reči.:))) Eto zasto ,izmedju ostalog, obozavam da te citam!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U principu se niko mlađi od 45 ni ne seća iz onog ranijeg vremena nego su je mnogi čuvali kao uspomenu decenijama :) Hvala ti puno na lepim rečima! :)

      Избриши
  13. Анониман17.8.15. 14:56

    Imam i ja jednu pricicu vezanu za ovu kolonjsku vodu :). Kao tinejdzerka bila sam pasionirani kolekcionar bocica parfema i zadnja brojka je premasivala njih 350 ! Svega je tu bilo, od svetski proslavljenih brendova do nasih, tj ex-Yu, tada popularnih parfema, i kad sam otvorila tvoj post, odmah me vratio u detinjstvo :). Imam i mini verziju 4711 i onu u regularnoj velicini, da tako kazem :), interesantan dizajn, uniseks aroma, neobican u svakom pogledu. Bas mi se dopao post :) Kristina

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 350! Vau! :) Imaš li ih još uvek? Meni uvek žao da bacim ambalaže potrošenih parfema jer znam da ima dosta ljudi koji ih skupljaju samo što ne poznajem nikoga.
      Drago mi je da ti se sviđa post, biće sledećeg meseca post o novoj verziji ove kolonjske :)

      Избриши
    2. Анониман20.8.15. 13:42

      Imam ih, naravno :) ! Nesto mi je ovde po kuci, nesto u vikendici, ali sve su na broju :). Neke moje drugarice su tad skupljale bocice samo da bi mi parirale ali brzo su odustale, ipak je moja kolekcija bila pozamasna a njihovi motivi pogresni :D. Citacu rado i post o novoj verziji. Kristina

      Избриши

Омогућава Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...