Istanbul - putopis - I deo

/
31 Comments
Ako me pratite na Instagramu onda verovatno znate da sam u martu bila u Istanbulu. Puno puta sam razmišljala o uvođenju nekozmetičkih postova, ali sam nekako ograničena samim imenom bloga, nije da mi neko zabranjuje da pišem o drugim stvarima, ali ne bih da pravim papazjaniju i navodim ljude na pogrešan smer. Ipak, prošle godine objavila sam putopis o Lefkadi koji je bio iznenađujuće čitan što mi je sada dalo podstreka da napišem još jedan, izgleda da ljudi koji vole kozmetiku vole i putovanja :)
Poseta Istanbulu bila je moja želja već dugo. Vrlo se visoko kotirao na listi želja, daleko iznad, recimo, Pariza i Londona koji bi kod većine dobili prednost. Jednostavno sam imala osećaj da grad koji je rezultat tako šarolikog mešanja kultura i gde se na svakom ćošku vide tragovi burnih prošlih vekova mora biti jako zanimljiv. Pošto je i muž slično razmišljao vrlo smo lako prelomili kojom ćemo se destinacijom častiti. Prvo smo razmatrali odlazak preko agencija i to isključivo avionom i na prvi pogled činilo se da ima baš povoljnih ponuda, jedino nam je bilo malo tri dana koliko praktično sve agencije nude. Tražeći opcije za produženje boravka počeli smo da istražujemo samostalno organizovanje puta i na kraju smo dobili pet dana i prevoz po ceni 100 evra manjoj od najniže agencijske! Putovali smo avionom firme Air Serbia (100 evra povratna karta sa svim taksama), a boravili smo u simpatičnom, porodičnom hotelu u oblasti Sultanahmet odakle smo mogli pešice da dođemo do najpoznatijih znamenitosti, doduše uz neverovatno opaku uzbrdicu.
Kod organizovanja boravka u Istanbulu glavni problem je kako spakovati što više aktivnosti u jedan dan. Nikada nisam bila u gradu koji ima baš toliko toga da ponudi i to za svaku vrstu ukusa. Spadam u one kojima stvari i mesta, nažalost, brzo dosade, ali za Istanbul sam imala osećaj da bih mogla da boravim u njemu kao turista i mesec dana i da baš svaki dan imam šta da vidim i otkrivam. Rekla bih da je ovih pet dana koliko smo mi proveli tamo ujedno i minimum vremena potrebnog da se obiđe makar ono glavno, naravno pod uslovom da ste u kondiciji ili makar spremni da ignorišete bolove u nogama :) Pokušaću da vam što sažetije predstavim i prokomentarišem glavne znamenitosti. Ukoliko putujete preko agencije jedno sa sigurnošću mogu da vam preporučim - nikako, ali nikako im ne plaćajte za obilaske znamenitosti. Jasno da agencija mora da zaradi, ali to koliko se ugrađuju, da ne kažem deru, stvarno je preterano, radi se o dva ili tri puta većim iznosima.
Sa predstavljanjem krećem od najpoznatijih znamenitosti smeštenih u kvart Sultanahmet.
Topkapi palata - čuvena palata u kojoj je živela većina turskih sultana. Radi se o ogromnom kompleksu zgrada smeštenom na Zlatnom rogu sa nestvarnim pogledom na more. Cena ulaznice je 30 lira (+15 za harem, ako želite), a gužve u jeku turističke sezone mogu biti takve da se i satima čeka u redu. Mi smo promašili doba godine za posetu, bilo je jako hladno, a prva dva dana je i pljuštala kiša, ali to je imalo svojih prednosti u vidu manjih gužvi, kako u redovima tako i unutra. Cena ulaznice čini se visoka na prvu loptu, ali kad uđete unutra i vidite to blago (i u bukvalnom smislu!) postane jasno da je održavanje i obezbeđivanje takvog kompleksa zaista poduhvat. Nažalost, fotografisanje u onim najzanimljivijim prostorijama nije dozvoljeno pa ću samo reći da smo ostali sa vilicom do poda pred prizorom dijamanta od 89 karata sa 49 brilijanata kao i ostalog, nestvarno blještavog i najfinije izrađenog nakita. Soba sa satovima mi se posebno svidela, svaki je malo umetničko delo. Računajte da brzinski obilazak ne može biti kraći od dva sata, a realno su potrebna i četiri da se sve lepo obiđe, pogotovo ako idete i u haremski deo.
Ovaj pogled je, naravno, neuporedivo lepši kad nema kiše i magle...
Nedaleko od Topkapija nalazi se čuvena Sveta Sofija (Hagia Sophia, Αγία Σοφία) čija je gradnja počela davne 537. godine i koja je sve do pada Carigrada 1453. služila kao glavna crkva da bi potom do 1931. služila kao džamija, a četiri godine kasnije otvorena je kao muzej što je i danas i što je, verujem, jedina fer opcija. I tu je ulaz bio 30 lira. Ogromna je, što se najbolje oseti kad se popnete na gornji nivo, a sama svest o tome da se nalazite na mestu sa takvom istorijom budi poseban osećaj. Nažalost, sačuvana su svega tri od spektakularnih mozaika koji su je nekad krasili, ali uz malo mašte može se lako zamisliti kakva je morala biti u svom punom sjaju. Zanimljiv detaljčić je da se na donjem nivou nalazi jedno udubljenje gde turisti uvuku palac i pokušavaju da opišu pun krug bez vađenja. Kome uspe trebalo bi da mu se ispuni jedna želja, javljam naknadno da li je istina :)
Pogled u sumrak
Pogled sa galerije
Jedina tri sačuvana mozaika
Slikano iz pravca Topkapi-ja
Cela oblast oko ovih znamenitosti jako je lepa, sa stazama za šetanje, klupama, cvećem i fontanama. Neverovatna je šarolikost turista, bukvalno nema iz kog kraja sveta ne dolaze pa je zanimljivo već i samo sedenje na klupicama i posmatranje gužve (pod pretpostavkom da nije grozno hladno kao što je nama bilo). Nasuprot Svetoj Sofiji nalazi se jedna od najspektakularnijih, a svakako najpoznatija istanbulska džamija - Plava džamija. Tako je zovu zbog 20.000 plavih pločica koje je unutra ukrašavaju, a zapravo joj je ime Sultan Ahmedova džamija. Jedina je koja ima čak šest minareta, a ulaz je slobodan, osim u vreme molitvi, naravno pa nemojte propustiti da je posetite. Na ulazu se dobije kesa za obuću, a žene mogu pozajmiti i maramu i dugačku suknju ukoliko nemaju svoje.
Noću je posebno lepa
Levo od Plave Džamije nalaze se egipatski obelisci kao poslednji ostaci drevnog Hipodroma.
Preko puta Svete Sofije nalazi se Potopljena palata (Basilica Cistern, Yerebatan Sarayı). U vreme Vizantije ovo je bio rezervoar za vodu čiji svod drži 336 antičkih stubova. Ulaz je 20 lira i definitivno preporučujem. Obilazak ne traje dugo i nema tu nekog spektakularnog pogleda ili predmeta kao na drugim mestima, ali atmosfera koju pravi igra svetla na pametno osvetljenim stubovima i odrazi u vodi punoj ribica čine ovo mesto mističnim i posebnim. Čovek je svestan da je to nekad bila samo cisterna za vodu, ništa zabavnije, ali onaj ambijent ne može da ne povuče maštu u raznim pravcima :) Na kraju staze nalaze se dve glave antičkih Meduza za koje se ne zna zasigurno odakle potiču i zašto se baš tu nalaze.
U toj oblasti nalaze se i Sveta Irena i Arheološki muzej za koji kažu da ima izuzetno vrednu zbirku, ali nismo ih posetili pošto jednostavno nije bilo vremena za sve pa smo morali napraviti izbor.
Samo jedna tramvajska stanica deli ova mesta od svojevrsne znamenitosti Istanbula jednog drugog tipa - Kapali čaršije. Potiče još iz 15. veka, a danas je čini oko 3000 radnjica smeštenih u 61 isprepletanu uličicu do kojih se može doći iz 18 kapija. Ako krenete sa čitate savete za kupovinu u Istanbulu svugde ćete naleteti na one koji vas upozoravaju da ne kupujete u Kapali čaršiji jer je to zamka za turiste, sve se može naći za manje para u okolnim uličicama. Iz tih priča izvukla sam zaključak da neću znati gde pre da ostavim pare, ali uopšte nije bilo tako, ovde se sve svede na razne vrste suvenira, nakit, ćilime, šalove, slatkiše i - kopije poznatih brendova ili jednostavno odeću na koju su prišili logo nekog brenda. Ja sam nekako očekivala da će tu biti zanimljive odeće i obuće turskih brendova, ipak je Turska praktično jedina evropska država sa živom tekstilnom industrijom, ali toga ovde nema pa smo na kraju kupili samo šalove. Kapali čaršiju, bez dileme, vredi posetiti, preslatke su same uličice, česme, svodovi, gomila šarenila...
Kapija/Ulaz broj 5
Tipične radnjice
Ako izađete na neku od donjih kapija kroz lavirint uličica spuštate se prema luci Eminonu i Bazaru začina. Zabavno je bilo njuškati tuda, neverovatan je broj prodavnica i bukvalno nema šta ne prodaju pa tako naletesmo na celu ulicu u kojoj su samo radnje sa vešom pa jednu u kojoj je samo odeća za bebe pa jednu čije radnje drže samo čarape itd. Nikad dosadno u Istanbulu :)
Tipična uličica ispod Kapali čaršije
Spuštajući se prema moru lako dođete do Bazara začina (Mısır Çarşısı, Egyptian Bazaar). Liči na Kapali, ali ovde nema odeće već samo nepregledne gomile začina, čajeva, slatkiša i sl. Cene se dosta razlikuju, i ovde važi pravilo da se povoljnije može pazariti u okolnim uličicama, a cenjkanje se podrazumeva. Ja sam od onih koje nikako ne vole kad su prodavci napadni pa sam se namučila dok sam izabrala šta sam htela, ali vredi se potruditi pošto ima mnogo začina i čajeva koji su ovde retkost ili se ne mogu ni kupiti. Kada izađete iz Bazara začina na donjoj strani već ste u luci Eminonu, ispred Nove džamije.
Tipična radnjica na Bazaru začina
Slatkiiiišiiiii....
Prvobitno sam imala nameru da napišem samo jedan post o Istanbulu, ali jednostavno nije bilo moguće, previše je lepih mesta koja zaslužuju da se njihova fotografija ubaci, a to bi otvaranje posta baš otežalo tako da očekujte nastavak za koji dan.
Kako vam se čini? Da li ste bili u Istanbulu i, ako niste, da li biste želeli da odete?


You may also like

31 коментар :

  1. Zašto jedan post?! Samo jedan?! Daj još koji sa što više slika i ovakvih opisa. Znaš i sama moje planove, ako uspem u tome :D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma nije samo jedan, biće još jedan za koji dan :)

      Избриши
  2. Nakon što sam gledala tvoje fotografije na instagramu, nadala sam se ovom postu. S obzirom da su moji mama i tata išli u ovo vreme na ista mesta, povezujem im laptop sa kompom da gledaju post u punom (velikom) svetlu. :) A ja se nadam da ću ići u skorije vreme, veoma lepo izgleda :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E baš mi je drago :) Želim ti da ga uskoro posetiš i da ti vreme pritom bude lepše nego što je meni bilo.

      Избриши
  3. Jooooooj breeeeee kakve slike! Meni je Istanbul ubedljivo na prvom mestu od gradova gde zelim da odem. Srecom nije bas daleko. Joj mnogo je divan. Blago tebi :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I tebi,a? Pa divno :) Može se proći prilično povoljno, mislim na prevoz i smeštaj, druga stvar što tamo ima toliko toga zanimljivog da neizbežno potrošiš više nego što si planirao.

      Избриши
  4. Pošto ja jesam provela kumulativno nešto preko mesec dana u Istanbulu, mogu ti reći da arheološke muzeje svakako treba posetiti, a ne treba zaobići ni privatne muzeje Sakıp Sabancı i Sadberk Hanım. Manje džamije od velikog značaja (makar sam ih ja tako doživela) koje vredi obići su Sokollu Mehmed Paşa Camii i Küçük Aya Sofya. Ako ih nisi obišla ovom prilikom eto ti ideje šta idućom prilikom da posetiš.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na predlozima, nisam ni sumnjala da ćeš imati dobre :)

      Избриши
    2. Imam još predloga, ali čekam drugi deo putopisa. Možda si nešto od toga već obišla. :D

      Избриши
  5. Анониман6.4.15. 23:06

    Divan post,uzivala sam. :-) bojana

    ОдговориИзбриши
  6. Fantazila, sve sam slike propratila koje su bile na instagramu ali ovdje ih je i vise pa mi nije bilo mrsko dvaput proci da ih dobro pregledam :D
    Da, vecini je san Pariz ali i ja bih izmedju ta dva odabrala Istanbul jer je sarolikije. U Parizu sam bila sa 11 godina, i svjesna sam da ga nisam mogla dozivjeti kao sto bih sad, ali svejedno, Pariz mi je i dalje siv i samo Ajfelov toranj kao asocijacija. Mislim da bi mi bio dovoljan jedan vikend, dok bih u Istanbulu ostala makar 7 dana :)
    Čekam nastavak :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma svaki je veći grad zanimljiv, ali za ovaj mi je nekako neverovatno da se nekom nije svideo, a jesam upoznala takve. Drago mi je da ti je zanimljiv post, biće nastavka dok provrtim opet još par stotina fotografija :D

      Избриши
  7. Fotografije su prekrasne, odlican post, cekam sledeci :D

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, drago mi je da ti se sviđa, a fotografije bi bile bolje da nije bilo loše vreme.

      Избриши
  8. Uzivala sam u postu, i slobodno daj jos koji. :-) Istanbul mi je odavno na listi zelja za posjete, i takodje me vise privlaci nego neke druge evropske destinacije, mislim da taj grad ima neku posebnu magiju i privlacnost. Mozda jer sam jos kao tinejdzerka citala neke knjige u kojima se radnja odvija u njemu, pa me jos od tada privlaci, tako da, blago tebi. :-) Moram se i ja raspitati sta, kako, i koliko, pa vidjeti pred jesen mozda da ugrabim koji dan.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E baš mi je drago :) Upravo je takav bio i moj osećaj, Istanbul je neobičan miks. Može se proći zaista prilično povoljno pod pretpostavkom da se tamo ne kupuje sve i svašta.

      Избриши
  9. Samo još miris (te ulice sa začinima) nedostaje da doživljaj bude pun
    Samo ti piši ovakve stvari.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oh, hvala, dakle uspela sam da prenesem delić atmosfere! :)

      Избриши
  10. Анониман7.4.15. 15:30

    Sveta Sofija <3
    Konstantinopolj, tj. Polis, prelep zaista ;-)
    Uvek da postom obavestis gde god da odes, makar i do Marinkove Bare, predobre su ti i slike i sam putopis :-)
    A tvoja Lefkada mi je antologijska, moram da kazem, moj najdrazi post na ovom blogu iako ne bi trebalo jerbo kozmetika i tako to...hihihi :-DDDD
    Alekta*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poli sa velikim P, nego šta :)
      Jao, hvala ti mnogo :)) A sve mislim da ubacim putopis kad odem na neki izlet, ali onda se mislim ima li smisla i prelomih tek kod putovanja koje je stvarno bilo na posebnu destinaciju.

      Избриши
  11. Prelijep je putopis. Čime su uslikane fotografje?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno :) Aparat je Canon EOS 1100D, samo ja baš i nisam neki fotograf i plus je vreme uglavnom bilo loše.
      Ići će drugi deo putopisa večeras :)

      Избриши
  12. Odavno prije sam željela posjetiti Istanbul i čak imala priliku međutim nisam uspjela otići. Prekrasni opisi a još bolje fotke, hvala ti što si nam približila kroz ovaj putopis ljepote ovog grada :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi na čitanju, nadam se da ćeš dobiti priliku da ga posetiš! :)

      Избриши
  13. divni začini i slatkiši!
    predivno je putovati :)
    i meni je želja posjetiti istanbul, pogotovo ići u aja sofiju zbog prostornog dojma. moj profesor povijesti arhitekture je rekao da treba posjetiti aja sofiju i panteon u rimu jer je dojam spektakularan. (panteon nije iznevjerio, stvarno je kozmički kada pogledaš u svod).
    navodno je zbog gustih prozora oko kupole dojam da ona lebdi i da zidovi sa zlatnim mozaicima 'titraju' na odbljesku svjetlosti. da li si stekla takav dojam možda?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, zaista, mislim da ni u šta ne vredi ulagati novac koliko u putovanja, ona nekako daju najtrajniji ugođaj, više ČAK i od šminke :D Nisam čula to za kupolu pa nisam ni obratila pažnju i nije mi ništa upalo u oči, jedino što se tiče mozaika mogu da kažem da nema šanse da je danas tako pošto ih je svega tri, a od toga je samo jedan (onaj sa Bogorodicom) na delu kupole. Prizor je, ipak, i dalje spektakularan i vredan posete :)

      Избриши
  14. Meni je ovo isto kao da sam u Sarajevu, samo bez MORA :(((! :DDD

    Dio sa zacinima je VRH! :D

    ОдговориИзбриши
  15. Lep je ovo grad, sarolik i zanimljiv. :)
    A od tebe: Puno slika, decentno odradjena recenzija , sve na nivou, bas kao sto sam i ocekivala. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti puno :) Grad je zaista poseban i vredi ga posetiti.

      Избриши

Омогућава Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...